Перш ніж говорити про методичні основи змісту навчання варто
розглянути поняття методології науки.
Методологія науки (від грец. methodos - принципи, форми: методи
наукового пізнання) — вчення про принципи та методи, які використовуються
в науці для дослідження того чи іншого об’єкту та предмету наукового вивчення.
Загальні засади педагогіки
1. Філософська методологія, що виражає світоглядну
інтерпретацію результатів наукової діяльності, форм і методів наукового
мислення у відображенні картини світу.
2. Опора на загальнонаукові принципи, форми, підходи
до відображення дійсності (системний підхід, моделювання, статистична картина
світу).
3. Конкретна наукова методологія (сукупність методів,
форм, принципів дослідження в конкретній науці).
4. Дисциплінарна методологія, що стосується частини
науки (дидактика).
5. Методологія міждисциплінарних досліджень.
Розглядаючи перший рівень методології (філософський),
українська національна педагогіка передусім спирається на праці українських
філософів К. Ставровецького, Г. Сковороди, С. Гогоцького, П. Юркевича, Д.
Чижевсь-кого, В. Лосевича, О. Потебні, філософські ідеї Т. Шевченка, П.
Куліша, І. Франка та ін. Певну цінність мають ідеї української народної філософії:
нескінченність світу, вічна змінюваність життя, людина — центр світобудови;
природа, як матір — її треба любити; земля — наша годувальниця; хліб — усьому
голова; свобода — найбільша цінність для людини; кожна людина має жити по праці
та ін. Українська народна філософія утверджує культ людини і природи.
|