План
Вступ
1. Теорія держави і права в системі суспільних та
юридичних наук:
а)
Поняття теорії держави і права;
б) Функції теорії держави і права;
в) Місце теорії держави і права в системі суспільних наук;
г) Теорія держави і
права в системі юридичних
наук
2. Предмет теорії держави і права
3. Поняття та
склад методології юридичної науки:
а) Поняття методології та її складові;
б) Метод – основна категорія методології;
в) Характеристика основних методів.
Висновки
Список
використаної літератури
Вступ
Проблеми виникнення, природи,
сутності держави і права, їх функціонування ролі і значення в житті
суспільства, державно-правової дійсності й тенденцій її розвитку,
політико-правових процесів і їх відображення у свідомості людей відносяться до числа
найскладніших і ключових. Теоретичне осмислення й усвідомлення цих проблем – необхідна умова наукового управління
суспільними процесами. Саме життя висунуло теорію держави і права до числа
фундаментальних наук.
Право, яке знаходиться в процесі творення в Україні є
засобом утвердження Української держави, способом укріплення права українського
народу на сучасну державу, інструментом регулювання відносин між людьми,
громадянами, особою, державою, України, як держави з іншими державами. Тому
сьогодні на перший план вийшла гуманістична й і культурно-творча місія, яка
найбільше проявляється в задоволенні духовних потреб людей, в забезпеченні прав
і свобод людини й громадянина.
Базовою основою державно-правового будівництва в Україні
є українська політико-правова доктрина, яка базується на гарантії прав людини й
нації.
На межі двох тисячоліть у світі проходять складні,
заперечливі й глибокі зміни й перетворення. Сказане відноситься перш за все до
України, яка лише десятиліття тому вирвалась з радянської імперії, відказавшись
від політики соціалістичної країни. Адже саме в нашій країні триває перехід від
командно-адміністративної до ринкової економіки, саме тут поступово формується
громадянське суспільство і правова держава. Подібні перетворення потребують
адекватних змін у державному управлінні і правовому регулюванні. В перехідний
період порівняно швидко змінюються суспільні відносини, державні органи і діюче
законодавство. Усе це ставить перед теорією держави і права непрості проблеми.
Вона сама мусить постійно розвиватися, вбирати в себе найновіші світові наукові
досягнення про державу й право, виробляти адекватні до реального життя висновки й
рекомендації.
Будь-яка теорія, тобто система ідей, понять суджень,
набирає статус науки, коли піднімається до вироблення узагальнених і
достовірних об’єктивних знань про
визначені процеси і явища дійсності, пропонує систему способів прийомів
(механізм) використання цих знань у суспільній практиці. Наука включає в себе
творчу діяльність вчених для одержання істинних знань, а також усю суму наявних
знань як результат наукового виробництва. На відміну від інших видів діяльності
наука забезпечує приріст знань, відкриває нові горизонти у відповідні сфери і
тим самим стимулює будь-яку іншу діяльність.
Таким чином,
заглиблюючись у теорію держави і права, маємо чудову нагоду здобути нові
теоретичні знання і практичні навики юридичної науки, тим самим збагатити свій
світогляд майбутнього правника, підняти ще на одну відмітку правосвідомість,
збагатити правову культуру.
1. Теорія держави і права в системі суспільних та юридичних наук
а) Поняття теорії
держави і права
Для початку, щоб
дати визначення поняттю теорії держави і права, згадаємо, що таке сама держава,
її поняття, що таке право, їх взаємне поєднання.
Так, для держави
характерні єдина всеохоплююча політико-територіальна організація політичної
влади у масштабі всієї країни, зовнішній та внутрішній суверенітет, наявність
системи права, публічної влади, податкової системи, поділ людей за
територіальною приналежністю (підданство, громадянство), наявність власної
символіки та атрибутів. Держава, – за словами О.Р.Михайленка, - це "специфічна
політико-територіальна організація, основний засіб політичної влади народу,
воля якої є обов’язковою до всього населення країни”; організація політичної
влади домінуючої частини населення у соціально неоднорідному суспільстві, яка
забезпечуючи цілісність і безпеку суспільства, здійснює керівництво ним
насамперед в інтересах цієї частини, а також управління загальносуспільними
справами. [9, 27c.]
Право ж визначимо
як основний регулятор суспільних відносин у державі, спосіб надання державній
волі обов’язкового
характеру.
|