В основі поняття «маркетинг» (англ. marketing) лежить
термін «ринок» ( англ. market). Це поняття в найбільш загальному виді припускає
ринкову діяльність. Під маркетингом розуміється такий вид ринкової діяльності,
при якому виробником використовується системний підхід і програмно-цільовий
метод вирішення господарських проблем, а ринок, його вимоги і характер реакції
є критерієм ефективності діяльності.
Маркетингова діяльність повинна забезпечити:
·
надійну,
достовірну і своєчасну інформацію про ринок, структурі і динаміці конкретного
попиту, смаках і перевагах покупців, тобто інформацію про зовнішні умови
функціонування фірми;
·
створення
такого товару, набору товарів (асортименту), що більш повно задовольняє вимогам
ринку, чим товари конкурентів;
·
необхідний
вплив на споживача, на попит, на ринок, що забезпечує максимально можливий
контроль сфери реалізації.
У чому полягають основні принципи маркетингу?
В основі діяльності виробників, що працюють на основі
принципів маркетингу, лежить девіз: робити тільки те, що вимагають ринок,
покупець. Вихідним моментом, що лежить в основі маркетингу, виступає ідея
людських нестатків, потреб, запитів. Звідси сутність
маркетингу гранично коротко перебуває в наступному: варто робити тільки те,
що безумовно знайде збут, а не намагатися нав'язати покупцю «неузгоджену»
попередньо з ринком продукцію.
Із сутності маркетингу випливають основні принципи, що включають:
1.
Націленість на
досягнення кінцевого практичного
результату виробничо-збутової діяльності. Ефективна реалізація товару на
ринку в намічених кількостях означає, по суті, оволодіння його визначеної долей
відповідно до довгострокової мети,
наміченої підприємством.
2.
Концентрацію
дослідницьких, виробничих і збутових зусиль на вирішальних напрямках маркетингової
діяльності.
3.
Спрямованість
підприємства не на сиюминутный, а на довгостроковий
результат маркетингової роботи. Це вимагає особливої уваги до прогнозних
досліджень, розробки на основі їхніх результатів товарів ринкової новизни, що забезпечують високоприбуткову
господарську діяльність.
4.
Застосування в
єдності і взаємозв'язку стратегії і
тактики активного пристосування до вимог потенційних покупців з одночасним
цілеспрямованим впливом на них.
Методи маркетингової діяльності
полягають у тому, що проводяться:
·
аналіз
зовнішньої (стосовно підприємства) середовищ, у якому входить не тільки ринок,
але і політичні, соціальні, культурні й інші умови. Аналіз дозволяє виявити
чинники, що сприяють комерційному успіху або перешкоджають йому. У підсумку
аналізу формується банк даних для оцінки навколишнього середовища і її
можливостей;
·
аналіз
споживачів, як реальних, так і потенційних. Даний аналіз полягає в дослідженні
демографічних, економічних, соціальних, географічних і інших характеристик
людей, що приймають вирішення про покупку, а також їхніх потреб у широкому
змісті цього поняття і процесів придбання ними як нашого, так і конкуруючих
товарів;
·
вивчення
існуючих і планування майбутніх товарів, тобто розробка концепцій створення
нових товарів і/або модернізації старих, включаючи їхній асортимент і
параметричні ряди, упакування і т.д. Застарілі, що не дають розрахункового
прибутку товари наймаються з виробництва і ринку.
·
планування
товарорух і збуту, включаючи створення, при необхідності, що відповідають
власних збутових мереж із складами і магазинами і/або агентських мереж;
·
забезпечення
формування попиту і стимулювання збуту (ФОССТИС) шляхом комбінації реклами,
особистого продажу, некомерційних престижних заходів («паблик рилейшнз») і
різного роду матеріальних стимулів, спрямованих на покупців, агентів і
конкретних продавців;
·
забезпечення
цінової політики, що полягає в плануванні систем і рівнів цін на товари, що
поставляються, визначенні «технології» використання цін, кредитів, знижок і
т.п.
·
задоволення
технічних і соціальних норм реґіону, у якому збувається продукція, що означає
обов'язок забезпечити належну безпеку використання товару і захисти
навколишнього Середовища, відповідність морально-етичним правилам, належний
рівень споживчої цінності товару;
·
керування
маркетинговою діяльністю (маркетингом) як системою, тобто планування, виконання і контроль
маркетингової програми й індивідуальних обов'язків кожного учасника роботи
підприємства, оцінка ризиків і прибутків, ефективності маркетингових вирішень.
|