"Відображення соціалістичних
ідей та їх критика
в українській економічній
думці”
План
1. Соціалістичні ідеї
М.Драгоманова в економічній теорії України.
2. Ідеї соціалістичного ладу в народницькому русі
3. Погляди С.А.Подолинського на соціалістичний лад
4. Соціалістичні ідеї та їх критика на західноукраїнських землях
5. Критика соціалізму в науковій діяльності І.В.Вернадського, М.Бунге,
Туган-Барановського та інших українських вчених
Використана література
1. Соціалістичні ідеї М.Драгоманова в економічній теорії
України.
Економічна думка в Україні має багатовікову історію. М. Драгоманов
посідав визначне місце в громадсько-політичному та науковому житті України.
Громадсько-політичну програму М. Драгоманова
найбільш повно викладено ним у «Передньому слові» до першого числа збірки
«Громада». Він спирається на ідеї дрібнобуржуазного соціалізму Прудона із
засадами «громадівства» (соціалізму),
федералізму й анархізму. М. Драгоманов так і писав, що за кінцеву мету
він бере «цілковите безначальство і цілковите громадство».
Значне місце у науково-публіцистичній діяльності М.
Драгоманова займають економічні проблеми. Велику увагу приділяв він
пореформеним аграрним відносинам. Реформу 1861 р. М.
Драгоманов розглядав як позитивний акт, вельми корисний для суспільства. Але
водночас він підкреслював її антинародну спрямованість, зазначав, що реформа
була проведена в інтересах поміщиків, капіталістів і самодержавства, а селяни
одержали лише особисту волю без землі. Реформа, писав він, не тільки не дала
селянам землі, «а й відібрала ту, яка в них була». Це призвело до погіршання
становища селянства, оскільки до феодальних форм експлуатації, які багато в
чому збереглися, додалися капіталістичні її форми. Селяни, позбавлені землі,
мусили «йти в найми», писав М. Драгоманов.
Причину тяжкого економічного становища селянства М. Драгоманов убачав у
суспільно-політичних відносинах і рішуче виступав проти тих, хто такою причиною
вважав пияцтво й ледарство самих селян. Пияцтво, писав він, «головним чином є
наслідок тих причин, які зумовлюють горе, злість і т.п.».
М. Драгоманов зв'язував із соціалізмом
(громадівством), як більш досконалим, ніж капіталізм, ладом. Під соціалізмом
він розумів такий спосіб виробництва, за якого фабрики, заводи і продукти
праці належатимуть робітничим громадам, а земля й результати
сільськогосподарського виробництва —
сільським громадам. Перехід до нового ладу він мислив як еволюційний, не
заперечуючи, проте, і можливості революційних виступів, «без яких інколи не
можна обійтись».
Водночас М. Драгоманов, який був обізнаний із
працями К. Маркса і Ф. Енгельса, заперечував марксистську теорію класової
боротьби, теорію соціалістичної революції, диктатури пролетаріату. Соціалізм
для нього був справою далекого майбутнього. На його думку, першочергове
завдання соціалістів (а себе М. Драгоманов називав соціалістом, громадівцем)
полягає в завоюванні політичних свобод і вже на цьому грунті — здійсненні соціально-економічних реформ.
Можна з упевненістю сказати, що М. Драгоманов у розумінні
питань суспільного розвитку був більшим реалістом, ніж деякі його пізніші
критики.
2. Ідеї
соціалістичного ладу в народницькому русі
Народницький рух в Україні був породжений тими
самими соціально-економічними умовами, що й у Росії в цілому. Українські
народники, як і народники Росії, вірили в самобутній характер економічного
розвитку країни, ідеалізували селянство, вважали його рушійною силою революції.
Народники України організаційно були міцно зв'язані з народницькими гуртками
Росії. Але не зважаючи на спільність як у теоретичних питаннях, так і в
практичній організаційній діяльності, котра існувала між українськими і
російськими народниками, мали місце і деякі особливості, що характеризували
народницький рух в Україні. Вони залежали від двох факторів — особливостей форм селянського
землеволодіння на Україні і національних моментів.
В Україні не було общинної форми землеволодіння,
властивої великоруським губерніям, що й зумовило певну різницю теоретичних
засад російських та українських народників. Відповідно і соціалістичні ідеали
селянства останні бачили не в общині, а у зрівняльному подушному переділі
землі.
Деякі українські народницькі гуртки з різними
формами землеволодіння навіть зв'язували питання про політичну боротьбу. З відсутності
общини в Україні вони робили теоретичний висновок про безплідність і
шкідливість тут політичного перевороту, який нібито віддалить революцію. У
районах же з общинним володінням землею політичний переворот може привести і до
економічного звільнення народу.
Другим моментом, що характеризував народницький рух
в Україні, був зв'язок частини його учасників з українофілами, тобто з
буржуазним національно-визвольним рухом, зокрема з його лівим (демократичним)
крилом. Українофіли, як і народники, вели пропаганду на селі, розповсюджували
нелегальну літературу. Їхня діяльність у цьому напрямку майже нічим не
відрізнялась від народницької.
Певний вплив на народників в Україні мала й
діяльність ліберальних елементів, яка посилювала опозиційний рух. Не пройшли
повз увагу народників і конституційні домагання української буржуазної
інтелігенції. Проте деяка своєрідність у характері діяльності народників
України не виключала спільності загальних завдань і цілей.
Революційно-народницький
рух в Україні був репрезентований кількома групами і гуртками як
лавристського, так і бакуністського спрямування.
Лавристи свою пропагандистську діяльність проводили
серед різних верств населення: робітників, інтелігенції, селянства. Проте
головним напрямом визнавалась робота серед селянства. Одним із засобів
пропагандистської діяльності було розповсюдження літератури. Якщо серед
робітників та інтелігенції розповсюджувались твори Чернишевського,
Герцена,
Лассаля, «Капітал» К. Маркса та інші, то серед селян — переважно нелегальні брошури, які були написані самими
народниками.
У цих брошурах доступно, простою народною мовою
описувалось тяжке життя селян, розкривалась непримиренність інтересів
селянства і панів.
Досить типовою в цьому плані була брошура «Правдиве
слово хлібороба до своїх земляків» (1876),
написана Ф. Волховським, який очолював одеський гурток лавристського
спрямування. У брошурі він пише про тяжке становище трудового народу, гостро
засуджує тих, хто байдужий до народного горя. Ф. Волховський до-хідливо
роз'яснює селянам суть реформи 1861 p., розкриваючи її справжню суть та антинародне
спрямування.
Ф.Волховський, як і взагалі революційні народники,
не міг примиритися з кріпосницьким характером реформи. Він виступає за вирішення
аграрного питання в інтересах селянства, за повну ліквідацію поміщицького
землеволодіння і закликає селян до революційної боротьби «за волю і землю».
Аналогічні погляди проголошували і члени гуртка
братів Жебуньових. Свою пропагандистську діяльність серед селян вони
спрямовували на роз'яснення непримиренності інтересів селянства та панів,
пропагували ідеї братерства й рівності, закликали до повстання.
Члени гуртків бакуністського спрямування також
провадили пропагандистську роботу серед селян, сподіваючись організувати окремі
заколоти і через них — загальне повстання
в країні. Ці ідеї проголошувались членами «Київської комуни» на чолі з К.
Брешко-Брешковською, гуртком В. К. Дебагорія-Мокрієвича та інших. Члени гуртка
Дебагорія-Мокрієвича сподівались збунтувати селянство, пропагуючи вимоги
переділу землі. Підтримка селянами ідеї переділу землі свідчила, на думку
народників, про негативне ставлення до приватної земельної власності, про те,
що селянам притаманні соціалістичні ідеали. Українські народники, як уже
зазначалося, надавали особливого значення ідеї переділу землі. «Для нас,
українців, — писав В.
Дебагорій-Мокрієвич, — община не була і
не може бути вихідною точкою програми тому, що общини в тому вигляді, як вона
існувала на півдні Росії, ми не мали». Проте народники не спромоглися викликати
помітних заворушень серед селянства.
Після розколу (1879)
народницької організації «Земля і воля» на «Народну волю» і «Чорний переділ»
саме «Народна воля» відіграє провідну роль у визвольному русі Росії.
Основну увагу ця організація звертає на боротьбу з урядом, висуваючи
загальнодемократичні вимоги. Широка програма збурення народних мас для
підготовки революції практично обмежилась терористичною боротьбою, що
завершилася вбивством Олександра II.
Після 1881 р. в Україні запанувала
реакція.
3. Погляди
С.А.Подолинського на соціалістичний лад
Сергій Андрійович Подолинський (1850—1891) — представник
революційно-демократичного напряму, народився в сім'ї багатого поміщика
Київської губернії.
С. Подолинський підкреслює прогресивність
капіталізму порівняно з феодалізмом, але вказує на його історично минущий
характер. Він критикує цей спосіб виробництва і виступає передовсім проти його
економічної основи — приватної власності
на засоби виробництва. С. Подолинський аналізує суперечності між працею і капіталом,
між зростанням багатства буржуазії і зубожінням трудящих мас, суперечність між
розвитком продуктивних сил і їх марнуванням за умов капіталізму. «Корінь зла»
капіталістичного способу виробництва С. Подолинський бачить у приватній
власності, яка дає змогу капіталістам користуватися продуктом неоплаченої праці
робітників. На цій підставі він робить висновок про необхідність знищення
капіталізму. Капіталізму він протиставляє соціалізм як такий спосіб
виробництва, котрий створює найліпші можливості для розвитку продуктивних сил
і найбільш відповідає вимогам моралі. Не випадково, що цю працю як таку, що
«посягає на приватну власність» і «розпалює ненависть робітників до своїх
хазяїв», було заборонено царською цензурою.
Багато зусиль С. Подолинський доклав до
популяризації економічного вчення К. Маркса. Він розумів, що головне в ньому — теорія додаткової вартості. Саме тому вже в
перших своїх дослідженнях він приділяє цій категорії особливу увагу. Як писав
сам С. Подолинський, його брошура «Про бідність» є спробою викласти в
популярній формі теорію додаткової вартості і механізм капіталістичної
експлуатації з допомогою прикладів, узятих із сільського господарства й
цукрової промисловості України.
У викладі і трактуванні багатьох категорій економічного
вчення К. Маркса С. Подолинський був часто непослідовним, а інколи допускав і
суттєві помилки. Проте його діяльність сприяла ознайомленню широких кіл
української громадськості з економічним ученням Маркса.
Як фахівець у галузі природничих наук, С. Подолинський
і в них шукав доказів неминучості соціалізму. Так, ним було зроблено
спробу «погодити додаткову працю з панівними фізичними теоріями». У статті «Труд
человека и его отношение к распределению энергии», що була опублікована 1880 р. в журналі «Слово», а також у кількох
зарубіжних виданнях С. Подолинський намагався знайти природничо-наукові основи
соціалізму. Цією працею Подолинський набагато випередив свій час.
С. Подолинський, керуючись постулатом про єдність
сили та кількісну сталість енергії, писав, що енергія всесвіту — величина постійна, але вона нерівномірно
розподіляється у різних частинах всесвіту. На розподіл енергії має вплив
людська праця. Подолинський дає нове природничо-наукове визначення праці.
«Праця, — пише він, — є таке споживання механічної та психічної
роботи, що нагромаджена в організмі, яке має результатом збільшення кількості
перетворюваної енергії на земній поверхні»'. Саме праця може стати причиною
таких змін у розподілі енергії, які дали б можливість використати найбільшу
частину сил природи для задоволення людських потреб. Виходячи з цього він
намагається відповісти на запитання: який же спосіб виробництва є
найсприятливішим. Таким способом виробництва, за С. Подолинським, буде
соціалізм.
Свою працю С. Подолинський надіслав К. Марксу і в
листі до нього зазначив, що написав її під впливом «Капіталу».
К. Маркс прихильно відгукнувся про працю С.
Подолинського і звернувся до Ф. Енгельса з проханням висловити свою думку. У
листах до К. Маркса (1882) Ф. Енгельс,
указуючи на цінність відкриття С^ Подолинського, водночас зазначав помилковість
його висновків. «Його справжнє відкриття, —
писав Ф. Енгельс, — полягає в тім, що
людська праця може довше утримати на поверхні землі і довше примусити діяти
сонячну енергію, ніж це було б без неї. Усі економічні наслідки, які він звідси
виводить — помилкові». «Подолинський, — писав далі Ф. Енгельс, — відхилився в бік від свого дуже цінного відкриття,
тому що хотів знайти природничо-науковий доказ на користь правильності
соціалізму і тому переплутав фізичне з економічним»2.
Минуло понад сто років, і ідеї С. Подолинського
оцінили належним чином3. Його природничо-наукове пояснення процесу
праці назвали «законом Подолинського».
Завершив наукові розробки Подолинського В. І.
Вернадський у своєму вченні про ноосферу.
4. Соціалістичні
ідеї та їх критика на західноукраїнських землях
На західноукраїнських землях демократична суспільна
думка представлена цілою плеядою діячів, серед яких були, зокрема, В.
Навроцький, О. Терлецький, М. Павлик, І. Франко та інші.
О. Терлецький
(1850—1902) — видатний громадський діяч, представник
революційно-демократичної течії суспільної думки. Після закінчення
філософського факультету Львівського університету працював у бібліотеці
Віденського університету. У 1878 p. вступив на юридичний факультет цього університету,
згодом склав іспити на доктора юриспруденції.
Громадська і наукова діяльність О. Терлецького була
досить активною. У Відні він вступає до народовського академічного товариства
«Січ» і закликає галицьку молодь зайнятися практичною справою на користь
народу. У 1874 р.
О.Терлецький бере участь у роботі археологічного з'їзду у Києві, 1875 p. видає у Відні брошури С. Подолинського, Ф. Волховського та ін., за що
потрапляє під суд. На судовому процесі О. Терлецький захищав
соціалістичні ідеї й заявив, що він соціаліст за переконанням.
|